Thursday, December 10, 2015

First Job after graduate..

Bismillahirrahmannirahim...

[101215]

Alhamdulillah.
Memandangkan umur dah 25 & nak masuk 26 tahun next year (hukhukhuk),
haruslah aku menulis benda yg bmanfaat la sikit kan.. hihi..

Buat adik-adik yg amek kos engineering, bertabahlah ye :P
Bagi aku, setiap pekerjaan tu ade dugaan masing-masing..
Dalam hidup ni, takde benda yang kite bole dapat dgn senang....
Saje nk cite sikit pengalaman first job aku kat JB.. :D

After habes blajar, dlm bulan Jun 2013 (konvo Oct), kebetulan plak nenek aku kene strok,
So dlm 6 bulan jgk aku menjadi penganggur yg tegar & jage nenek aku.. haha..
Sambil tu jgk la aku apply keje.. aku apply melalui jobstreet je (sbb aku pemalas, haha :P)
Click, click, clik, apply, dapat jgk la beberapa interview, tp aku tpakse cancel,
sebab aku rase bersalah... bersalah nk tinggalkan nenek aku...
Nenek aku strok separuh badan.. nanti la aku cite pasal strok in the next post okehh :)
Dalam 6 bulan, nenek aku da sihat, da bole jalan, slow slow gune tongkat..
Aku dapat interview kat Kulim, Klang & JB.. tapi position lain-lain..
QA engineer, Wastewater treatmet exect & Program Engineer...
Mungkin sbb rezeki after nenek aku sihat..

Banyak sbnrnye flow aku tapi nak ringkaskan cite, aku cancel interview kat Klang sbb kakak aku tak prefer aku keje Klang.. Aku dapat job kat Kulim & JB.. 
My first job  start kat JB,, VENTURE...


Adik-adik, bertabahlah ye..
Mula-mula memang susah, sbb kite kan freshie.. agak blur blur..
Position aku sbg Program engineer..
Nak jelaskan sket bkn related ngn programming ye tp lebih kepada role cam Project engineer..

Actually, VENTURE ni agak besar la jugak sbb worldwide..
Branch venture ni ade kat US, China, Sgapore, Penang, Johor & etc..
Memandangkan aku ni kire baru lagi, aku kene handle 2 projek je, Stryker & Qualcom..
Biase senior akan handle 3,4 projek jgk la. tapi dlm satu projek tu berpuluh-puluh model jgk la kene jage..

Best memang best, pressure tetap pressure.. haha..
Bile mane kau cuti pun bos still cari, kene slalu check email even balik bercuti,
kadang-kadang, worst bile customer kejar.. nak itu nak ini..
Customer yg aku handle plak dari US.. memang umphhhh.. 
Tapi aku rase customer dari sgapore lagi melecehkan, haha. disaster. 
Kalau kau nk bercuti memang kene tggal wasiat kat orang yg backup keje kau.. hihi..

Program engineer ni role dia cam bile model baru masuk,
kite akan direct terus communicate ngn customer, so kite yg akan alert kan team kite..
Buat meeting, check team kite punye concern untuk run kan model baru ni..
Memang kalau dh keje manufacturing, saling bgantung antara satu sama lain..
Jangan la nk bodoh sombong, sbb kau takkan bole survive.. hihi..
Tiap-tiap engineer ade role masing-masing.. Aku still perlukan planner, Qa engineer, Sqe engineer, Test engineer, buyer, even line leader, supervisor & operator untuk memastikan model tu meet customer requirement & kau kene professional.. First job, aku dapat belajar byk benda.. Aku build confidence aku communicate ngn customer yg mostly dari US & Sgapore.. Handle meeting, follow up itu ini.. smpai awal hingga akhir.. Attend conference call.. Exposed ngn ISO documentation 9001 & ISO 13485 (Medical devices)

Mula mula biase lah, we are normal human being.. mesti ade buat salah silap..
Kene marah tu normal, mula-mula aku tak boleh nak adapt, sampai aku terikut-ikut,
bile orang lain buat silap, aku jadi nak marah je. huhu... Sbb law org len buat silap, akan pendingkan keje aku jugak.. haha.. Lama-lama slow slow aku adapt..

Buat adik-adik yg baru nak masuk alam pekerjaan,
kene la buat baik ngn staff lama, so mudahla korang nak sedut ilmu sikit sebanyak,
even kalau kau engineer pun, jgn nak hidung tinggi sgt ngn technician or supervisor, 
walhal diorang lagi hebat dari korang sbb diorang lagi lama kdg kdg btahun-tahun dlm company ni..Jangan la syok pandai, buat buat kurang pandai takpe demi menyedut ilmu-ilmu diorang..tapi jangan terlebih kurang pandai, smpai orang annoying plak..haha

Mengimbau memori bersama venture... 



Meeting time Stryker visit.

Training untuk jadi auditor

Senior QA engineer yg banyak bagi tunjuk ajar.. Ho Yen Wei

Senior QA engineer & test engineer, diorang berdua ni yang aku banyak cari law ade issue pasal model-model baru nak run

Venture Team untuk project Stryker

Rasenye stakat tu jela dulu, aku nak buat assignment pasal solidwaste business proposal..
Next post nanti aku akan share mcne hati aku terbukak nak sambung master dan bberapa ciput nasihat sebelum korang smbg master ea... :D

Babai...

No comments:

Post a Comment