Google+ Followers

Tuesday, April 30, 2013

Dunia terlalu kecil untuk ditangisi.


Kesedihan adalah satu fitrah yang Allah ciptakan kepada hambaNya.

Kadangkala kesedihan mampu membuat kita kembali kepadaNya, dan kadangkala juga kesedihan membawa kita jauh dariNya. Semuanya berlaku kerana izin Allah Ya Rabbul Izzati. Maka kemanakah tempat terbaik untuk kita mencurahkan kesedihan agar ia tidak menjadi perkara yang sia-sia?


Acap kali, manusia itu bersedih kerana perkara duniawi semata-mata. Apabila kita gagal dalam peperikasaan kita akan bersedih. Ketika putus cinta dengan sang kekasih kita akan bersedih. Hatta apabila kita kehilangan sesuatu yang kita sayangi, kita juga pasti akan bersedih. Persoalannya, wajarkah untuk kita bersedih semata-mata perkara dunia yang kelihatan besar di mata kita, sebenarnya terlalu kecil disisi Allah Azzawajalla.






Dalam sebuah Hadith Sahih disebutkan:

"Seandainya nilai dunia ini disisi Allah sama nilainya dengan sayap seekor nyamuk, nescaya Allah tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air pun."


Menurut Allah, dunia lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk. Maka inilah hakikat sebenar nilai dan timbangan dunia ini disisi Allah. Lalu atas alasan apa untuk kita bersedih dan gelisah kerana hal dunia semata-mata?


Sheikhul Islam Ibnu Taimiyyah seorang ulama yang sangat masyur pernah mengatakan bahawa:


Mengingati Allah itu ibarat air kepada ikan, lihat keadaan ikan apabila berjauhan tanpa air.


dan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah juga pernah mengatakan bahawa:


Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali gembira mengenali Allah.



Sakinah atau kebahagian adalah apabila anda merasa aman atas diri sendiri masa depan, keluarga dan kehidupan anda sendiri. Dan semua ini terhimpun dalam keimanan, redha terhadapa qadha' dan qadhar serta diiringi oleh sifat qana'ah dan sabar.

Oleh itu kita harus kembali kepada hakikat hidup yang sebenar, jadikanlah kesedihan itu sebagai ruang untuk kita meraih pahala daripadaNya dan bukannya kita lemparkan dan luahkan segala kesedihan kita semata-mata kerana dunia, kerana dunia ini terlalu kecil untuk ditangisi.


Artikel iluvislam.com

Allah, change me.

"Ketika aku muda, aku ingin mengubah seluruh dunia. 

Lalu aku sedari, betapa sukar mengubah seluruh dunia ini, lalu aku putuskan untuk mengubah negaraku saja. 

Ketika aku sedari bahawa aku tidak boleh mengubah negaraku, aku mula berusaha mengubah bandarku

Ketika aku semakin tua , aku sedari tidak mudah mengubah bandarku.
 Maka aku mula mengubah keluargaku.

 Kini aku semakin tua, aku pun tak boleh mengubah keluargaku. aku sedari bahawa satu-satunya yang boleh aku ubah adalah diriku sendiri.






Tiba-tiba aku tersadarkan bahawa bila saja aku boleh mengubah diriku sejak dahulu, aku pasti boleh mengubah keluargaku dan bandarku.



 Pada akhirnya aku akan mengubah negaraku dan aku pun boleh mengubah seluruh dunia ini. 



|copypaste|

Saturday, April 6, 2013

final year student.

yeahh. get ready.
Dah final year..
happy sangat sangat..

Update blog.. finally. I'm back.
menanam. membaja minat kat blog pulakk lahh.
isi masa lapang..
lapang lahh sangaat kann.
Thesis belum siap lagi. belum hantar,
hopefully this semester dapat berjalan dengan lancar.

Amin. amin. amin :)

Last trip.. final year.. me'lagha'.
pasni takdak dah. sebab takdak masa dah. hihi.

Botanical garden- pantai- toy museum- taman penang

Mission utama ---- Toy Museum pulau pinang.


On the way nak gi jejalan area penang


Museum ni best penuh dengan macam macam toy

 Ehhh. yang belakang ni bukan snow white ke? 

DORAEMON~! paling sukaa citer ni :D


Sebenarnya banyak lagi patung patung kat sini.. tapi tak upload sume.
Ultraman, Sailormoon, Mr. Bean, Superman etc. sume ade.. best sangat jumpa diorang ni sume. rase excited sangat sbb mase kecik kecik dlu minat sangat kat kartun kann.. siap tiap2 hari ade list nak tgok citer kartun ape.. hihi2

batu ferringhi..

Cantik pantai kat sini.. tapi kitorg singgah jap je.. tapi banyak pulak bot kat sini.. law nak main payung terjun kat sini pun ada..

 Amboihh. posing bagai retiss pulakk. hihihi

Tropical Spice Garden---

Pastu terus g Tropical Spice Garden..Taman rempah ratus. ehhh. menghayati keindahan alam ciptaan tuhan yg maha Esa.



Silap amek peta dalam bahasa cina. bukan paham punn. Kat sini banyak pokok pokok yang pelik siap dengan nama saintifik sekali....

 Hepi betol faizin dapat pegi Spice garden..

Bukan adventure sangat pun tapi ada lah kene daki gak sket sket. dahla tempat tu agak curam sedikit. hihi


Jambatan tergantung dekat Spice Garden.. klasik pulak nampak..

 Rempah ratus kat Spice Garden..

Meloncat loncat nak sentuh palang tu. sebab tak cukup tinggi..


 Zulaika-- hepi jumpa batu batu kat jalanan..

 Ada gelongsor gak kat sini tapi takleh guna lah. bahaya kot ade ular yang menternak secara haram kat dalam tu.. hahaha.

Cooking School.. tapi takde pape kat sini sb pintu tu kunci. kami tak dapat masuk nak usha pe yang ade kat dalam.. rugi..

Next trip--- Taman Botani 


tempat riadhah yang sangat besar. Sesuai lah kalau nak pegi berjoging serata alam.. nak buat program riadhah pape.. sb tempat ni sangat luas.. puas hati ! :D
Masa kami pergi tu, ada pasangan mamak yang tengah foto shoot gambar kawin..


Hihi.. mungkin ni last kot jalan jalan area penang sebagai seorang mahasiswa..
sebab pasni dah grad.. InsyaAllah.
ada lebih kurang 2 bulan lagi nak babai kat USM. babai penang.
Sayonara :D