Saturday, December 12, 2015

Life as a Master student...

Bismillahirahmannirrahim...

[121215]

Throwback macamane aku terdetik nak sambung master ni...
Sebenarnye, dah lama dah aku niat untuk further study ni..
After abes degree lagi tapi rezeki aku untuk jage nenek aku & keje datang dulu...

Kita hanya mampu merancang, Allah menentukan...
Aku dilahirkan di Kuala Pilah, Negeri Sembilan..
Menetap di Kelantan..
After abes SPM, aku belajar kat matrikulasi kedah, USM penang dan first job aku kat JB..
Mase tu rase excited nak mulakan hidup kat JB..
Mase tu fikir nak kerja je, demi family.. Malas fikir pape da..

Macam macam jgk dilalui mase hidup kat Johor..
Helmet kene kebas, Fon samsung aku hilang, sport shoes aku pun hilang... hehee.
Ingatkan hati kental sgt nak hidup kat JB memandangkan aku bukan ade sgt pun kwn kwn kat Johor..
Kebanyakan kwn kwn aku keje KL, Selangor & aku pun takde sedara mara kat Johor.

Aku terfikir nak sambung study lepas aku eksiden motor.. huhu..
Sambung study sbnrnya keputusan yg berat untuk aku buat...
Lepas dpt offer pun dlm 50/50 lagi nak decide, dah buat medical checkup & X-ray still aku ragu ragu lagi untuk accept ke tak...

Aku decide nak smbung study area KL, Selangor ni demi family.. dekat ngn abg..dekat ngn kakak..
So, aku akan ade masa jugak untuk spend dgn family..
Alhamdulillah, keputusan yg aku buat, keputusan yg betul.. :D

Buat adik-adik yg nak smbung master,
Decide yg terbaik, yg mane korang minat, samada coursework, mixed-mode atau research mode.
Coursework & mixed mode lebih kurang je sbnrnye, korang kene attend kelas & ade mini project..
Kalau research mode, tak payah attend kelas & korang kne fokus kt research korang je..
Bole gak amek 1 atau 2 kelas.. Aku prefer amek la kelas research methodology, statistical yg bole improve skill korang dlm menghasilkan thesis yg bagus.. 
Research mode tough la sikit.. Both ade pro & cons..

Kalau research, korang akan dpt elaun bulanan depend on Universiti gak la..
Setahu aku, UPM akan bagi 1.5k per month & USM akan bg dlm 1.3k..
Tapi kalau sv korang taraf prof yg ade banyak geran, maybe up lagi la yg die bole byr korang :D
Syarat UPM ni strict sikit, untuk grad korang kne publish paper & proses untuk publish paper akan take time & pasti akan drag masa untuk korang grad..
Bagi yg kategori super duper excellent, Inshaa Allah mampu habiskan dlm 2 tahun if kalau takde maslh dgn equipment, chemicals & etc.. haha
So, kalau akak-akak master research yg tak dapat habiskan master dlm masa 2 tahun tu normal yerr :p
Korang jgn nak pandang serong plak ye, sbb korang tak berada ditempat diorang.. & aku memang respek ngn budak-budak research ni.. :)
Biasenye, research mode ni full time sbb tu dibayar dgn elaun RA..
Sekadar yg aku tahu la pasal research mode sbb aku bukan research..
Tapi yg amek research mode, dari segi finance, of course korang bole apply biasiswa SLAB/SLAI atau tenaga pengajar UITM.. Memang masyukk sbb elaun korang dibayar dgn gaji degree..
Tapi after korang abes belajar, korang akan terikat dgn Universiti yg menawarkan biasiswa tersebut..
Korang jgk bole apply mybrain (mymaster) melalui laman web mybrain..
Mybrain ni applicable untuk both research mode, coursework & mixed mode..

Dan disebabkan aku nak masuk bidang environment, aku pilih kos environmental engineering..




Untuk yg nak amek coursework mode mcm aku, better korang check dlm website Universiti yg korang apply.. Kat situ ade list kos yg ditawarkan untuk master tanpa thesis..
Pilihla kos yang korang minat.. tp aku advise korang tengok jgk la subjek2 untuk kos yg korang pilih samada sesuai ke x ngn minat korang.. Aku prefer korang smbung bidang yg korang minat & related jgk dgn ape yg belajar mase degree, so that korang bole bawak mase blajar..
Tak payah dah nak pupuk minat tu sbb korang at least ade basic.. :D

Kos environmental engineering ni ditawarkan under dua fakulti, 
Fakulti civil engineering dan Fakulti chemical & evironmental engineering..
Kalau tgok list subjek memg berbeza lah kan.. Sbb tu melalui kos je korang x bole main assume je tu related ngn ape yg korang study mase degree.. Sbb tu korang kene check list subjek bawah kos yg korang nk pilih.. :D
Coursework ni kire express la, korang bole buat buat setahun, dua tahun tapi aku prefer buat setahun stengah.. to be safer.. haha :D Tp ramai yg buat 2 tahun dgn reason blajar smbil keje, terberanak, terkahwin & etc.. :P

Tapi yg paling obvious antara coursework & research mode ni dari segi yuran.. haha.
Memang yuran coursework kat mane mane universiti memg lagi mahal berlipat ganda dari yuran research mode.. So, korang kene apply la ape ape scholar atau dana yg bole support korang punye yuran.. heehee

Requirement untuk sambung PHD bg coursework mode lagi tggi dari research mode..
Kalau research mode, bole smbung PHD kalau achieve pointer 3.0
Kalau coursework mode, to be safer, cgpa korang, kene at least 3.5 above..
Alhamdulillah, at this moment pointer aku lepas lagi.. hee..
Lagi dua semester, tak tahu lah mcne plak .. Inshaa Allah :)






Geng lepak, gosip, buat esemen, hehe.. diorang memg supportive.. :D
Chemist, QA engr, HSE exect & Chemist.. 
Best of luck guys, study smart & work harder :D
Babai.. :)

No comments:

Post a Comment